
~ Magdalena Kucharzewska 4change Akademia Biznesu
Praca zdalna to coraz częściej codzienność naszych pracowników. Ich sytuacja rodzinna, osobista czy po prostu przymusowa kwarantanna obligują ich do zostania w domu, a Ciebie jako Szefa do zorganizowania ich pracy w sposób, który będzie pozwalał na komfortową i efektywną pracę. Bo oczywiście o komforcie na pierwszy rzut oka można zapomnieć, ale przy kolejnym spojrzeniu, okazuje się wielce istotnym elementem efektywnej pracy i dowożenia celów w firmie. Bo czy zdarzyło Ci się pracować na twardym taborecie pisząc raport? Pewnie tak, przecież jesteś Szefem i nie takie sytuacje masz już na koncie swojego doświadczenia, ale w przypadku, gdy raporty trzeba pisać kilka miesięcy na takim twardym krzesełku, to sytuacja przestaje już tak wesoło wyglądać i może rodzić złość, frustrację czy mniejszą efektywność pracy.
Twarde krzesełko, czyli na czym siedzimy w pracy
Każda osoba pracująca dużo z komputerem pewnie potwierdzi, że ergonomia krzesła i jego jakość wpływają w znaczący sposób poprawę jakości pracy. Mogą też powodować złe samopoczucie wynikające z bólu, który jest wynikiem niepoprawnej postawy przy komputerze. Bóle szyi, odcinka lędźwiowego, nadgarstka to tylko początek długiej wyliczanki dolegliwości, która wynika z nieodpowiednio dobranego sprzętu podczas pracy przy komputerze. A to głównie tacy właśnie pracownicy mogą efektywnie wykonywać swoją prace z domu.
Rozwiązanie: Sprawdź, jak wyglądają krzesła i biurka Twoich pracowników, pozwól zabrać fotele z biura, dostaw biurka, gdzie to potrzebne. Zadbaj, aby każdy z Twoich pracowników Call center, księgowości czy administrator sieci, jeżeli wykonuje pracę z domu, miał odpowiednio dobrane meble i minimalizował możliwość dolegliwości bólowych wynikających z pracy na kanapie czy źle dobranym krześle.
Kto chce obejrzeć mój bałagan?
Pewnie widziałeś mnóstwo memów z Internetu, gdzie część pomieszczenia objęta kamerą jest pięknie wysprzątana, gdy pozostała tonie w bałaganie i rozgardiaszu. Nie każdy z Twoich pracowników ma pięknie urządzone wnętrze, którym się chce chwalić, a dyskomfort spowodowany swobodnie przebiegającym zwierzakiem czy bobasem z pieluchą w ręce też pewnie nie dodaje powagi.
Powierzchownie to zagadnienie może wydawać się błahym i trywialnym problemem, jednak jak pokazują opinie internautów jest to coraz większy dyskomfort utrudniający pracę z domu. Małe mieszkanie, duża rodzina i zwierzęta domowe to zazwyczaj hałas i nieporządek, a to wszystko widać rozmawiając online. W przypadku, gdy zastanawiasz się jakie części garderoby lub śniadania leżą w tle, to ciężko jest utrzymać koncentrację nad nowym projektem. Szczególnie w przypadku mam, które czują się odpowiedzialne za czysty i schludny dom. Pozwólmy pracownikom zachować to, co domowe w ich przestrzeni i spróbujmy wypracować rozwiązanie zadowalające obie strony.

Rozwiązanie: zaproponuj przesłony montowane np. na oparciu krzesła, dzięki którym Twój pracownik będzie mógł wydzielić część mieszkania przeznaczoną do pracy i zadbać o swoją „prywatność” w środku domowego ogniska. Stosuj tła lub przygotuj tło firmowe (do programów typu : Teams, Skype, Zoom, Clickmeeting itp) i poproś wszystkich pracowników o używanie go podczas rozmów z użyciem kamery.
Problemy sprzętowe, kto nie miał niech, niech przestanie kłamać 😉
W pierwszej fazie aktualnego szaleństwa każdy pracował na czym może, aby zaraz potem doświadczyć braku możliwości zakupu sprzętu komputerowego wynikającego z ogromnego zapotrzebowania na rynku jako konsekwencji pracy i nauki zdalnej. Jednak aktualnie sytuacja się w miarę stabilizuje i ciągłe problemy sprzętowe, brak odpowiedniego nagłośnienia, zbierającego wszystkie odgłosy z tła, brak kamery lub jej niska jakość utrudniająca dobrą jakość połączenia, powoduje, że zespoły tracą kilkanaście minut każdego spotkania, aby ponownie nawiązać połączenie, wyciszyć zakłócenia lub usunąć inne usterki. O dobrym i stabilnym połączeniu do Internetu nie wspomnę.
Rozwiązanie: Zadbaj o wszystkich członków swoich zespołów, sprawdź jakość połączeń z domów Twoich pracowników i pomóż im rozwiązać problemy z jakością łącza, korzystając z zasobów jakie masz – serwisantów lub techników. Przeanalizuj sprzęt jakim posługują się Twoi pracownicy – komputery, słuchawki, mikrofony, kamery, to wszystko co wpływa na komfort pracy i usuwa potencjalnie wszystkie zakłócenia. Wycisza hałasy z wewnątrz domu i pozwala na efektywną pracę i np. naukę zdalna w jednym pomieszczeniu. Zadbaj o drugi monitor, w sytuacji, kiedy jest on konieczny do pracy i poprawiał jej efektywność. W większości przypadków, które analizowaliśmy firma posiadała znaczą część sprzętu, który rozwiązywał bieżące problemy pracowników w pracy zdalnej. Może część sprzętu tj. słuchawki, będzie trzeba dokupić. Warto także zapytać też zespół o zdanie, ich potrzeby, a w większości przypadków przełoży się to na realne minuty efektywnej pracy całego zespołu oraz ich koncentrację za firmowych celach i zaangażowaniu w pracę. Uwzględniając średnie ceny na rynku inwestycja na pracownika może mieścić się w przedziale 200 – 800zł na osobę, ale z drugiej strony przekłada się to na relacje z Szefem, Zarządem i utożsamianie się z celami i wartościami w firmie.
~ Magdalena Kucharzewska 4change Akademia Biznesu
Czytaj także:
KILKA PRZEMYŚLEŃ…