Jeśli jesteś choć trochę podobny do większości przedsiębiorców, których znam to pewnie zastanawiasz się co zrobić, żeby Twoi pracownicy byli bardziej samodzielni.

Przygotowałem dla Ciebie konkretną podpowiedź, jak to zrobić!

Podobnie jak w zeszłym tygodniu masz dwie opcje:

  1. Obejrzeć nagranie na YouTube, w którym omawiam 10 złotych zasad wyznaczania zadań podwładnym.

Lub 

  1. Przeczytać tę wiadomość do końca, ponieważ w krótkich i konkretnych słowach opisuję te zasady.

Decyzja należy co Ciebie.

Jeśli chcesz zobaczyć nagranie kliknij tutaj. 

Pamiętaj, że jeśli nagranie Ci się spodoba możesz polubić materiał i zasubskrybować kanał. Pomożesz mi dotrzeć do większej liczby osób 😊

Jeśli wolisz poczytać to zapraszam do lektury.

Już trochę się znamy, więc wiesz że pracuję głównie z przedsiębiorcami i kadrą kierowniczą z sektora MŚP. Niestety większość z nich, żeby nie powiedzieć, że wszyscy, łamią tych 10 złotych zasad, o których za moment napiszę. Konsekwencje są czasem niewidoczne, ale zawsze występują: strata czasu, a co za tym idzie? Strata pieniędzy, no i strata zdrowia bo ciągle się wkurzają.

Podczas naszych rozmów i szkoleń okazuje się, że nie znali tych 10 złotych zasad delegowania zadań.

Już za moment je opiszę, ale mam wielką prośbę: gdy je przeczytasz odpowiedz sobie na pytanie: czy łamię którąś z tych zasad? Jak zawsze zachęcam do szczerości, bo tylko wtedy jest szansa na zmianę aktualnej sytuacji.

Zasada 1: Nie oczekuj, że pracownik wykona zadanie tak jak ty. 

Pierwszy powód: pracownik nie jest tobą, dlatego powinien wykonać zadania lepiej niż ty! Przecież po to go zatrudniłeś i za to mu płacisz, prawda?

Drugi powód: pracownik nie jest przedsiębiorcą. Nie myśli jak ty. Gdyby tak było założyłby swoją firmę. 

Zasada 2: Wyznaczaj zadania właściwej osobie. 

Każdy człowiek ma mocne i słabe strony. Innymi słowy, mamy swoje wrodzone zdolności. Idealnie jeśli możemy na nich bazować i je rozwijać, dlatego uważam, że powinno się precyzyjnie dopasowywać zadania do właściwych osób. 

Zasada 3: Przekazuj zadanie, żeby uczyć i rozwijać. 

Jeśli tak zrobisz pracownik w końcu stanie się samodzielny i odciąży cię z codziennych obowiązków. Jeśli będziesz zrzucać na niego swoje problemy on nauczy się tego i swoje będzie próbował zrzucać na innych lub co gorsza na ciebie.

Zasada 4: Precyzyjnie wyrażaj myśli i nie oczekuj, że pracownik się domyśli. 

Bądź jasny jak słońce i wyrażaj się najprościej jak potrafisz. Na koniec rozmowy możesz zapytać pracownika: jak cię zrozumiał. Odpowiedź cię zaskoczy, bo większość ludzi rozumie inaczej niż nam się wydaje. 

Zasada 5: Określaj konkretną datę zakończenia zadania lub projektu. 

Jeśli tego nie zrobisz ono się nie wydarzy lub wydarzy się w innym czasie, niż tego oczekujesz. Dodatkową korzyścią jest to, że tym samym budujesz narzędzie zarządcze do rozliczania pracowników z ich zadań. 

Zasada 6: Wykonuj kontrole międzyokresowe – najlepiej w ściśle określonych terminach. 

Nie czekaj do końca projektu, bo na końcu może się okazać, że nic nie jest zrobione dobrze i nie ma czasu na poprawki. 

Zasada 7: Odbieraj i weryfikuj każde zadanie pracowników. 

Jeśli to zaniedbasz i nie będziesz sprawdzał co robią to twoi ludzie pomyślą, że ich praca jest nieważna, a to pierwszy krok do zniechęcenia. 

Zasada 8: Gdy widzisz drobne błędy i niedociągnięcia reaguj.

Jeśli nie reagujesz twój pracownik uważa, że wszystko jest ok i może trwać w tym błędzie do zakończenia zadania. Finalnie będzie szczerze zdziwiony, że masz do niego pretensje, ale wcześniej nic na ten temat nie mówiłeś. 

Zasada 9: Jeśli zwracasz uwagę pracownikowi lub go chwalisz bądź precyzyjny. 

Zmiękczanie, kompilowanie, owijanie w bawełnę tylko pogorszy sprawę, bo wtedy twój człowiek nie wie, co dokładnie ma poprawić lub czego ma robić więcej. Jeśli coś poszło nie tak, wskaż, co dokładnie i czego oczkujesz. Jeśli chwalisz, powiedz za co – unikaj ogólników. 

Zasada 10: Trzymaj emocje na wodzy.

Opieprzanie, emocjonalne wywody, podniesiony ton schowaj do kieszeni – używaj faktów, liczb, danych. WAŻNE: jeśli na drobne nieodciągnięcia będziesz reagować od razu, emocje nie będą w Tobie narastać.

Mały bonus 😉

Zasada 11: Bądź szczery z pracownikami, mów co ci nie pasuje, a jeśli oni nie chcą się dopasować zwolnij ich, ale odrzuć manipulację i zastraszanie typu „jeśli jeszcze raz zawalisz to zobaczysz”, albo „jeśli ci nie pasuje tam są drzwi”. Pamiętaj, że jeśli stosujesz manipulację uczysz pracowników, jak to robić. Prędzej czy później to do ciebie wróci. Bądź szczery, uczciwy i transparentny.

Jak widzisz zasady są proste, ale w ferworze codziennej pracy można o nich zapomnieć. Jeśli zauważyłeś u siebie, że warto coś zmienić pamiętaj: nie próbuj zmienić wszystkiego od razu. Zacznij od jednego obszaru, który według ciebie jest najważniejszy. Gdy go poprawisz przejdź do kolejnego.

Jeśli natomiast chcesz wejść głębiej w temat, poznać gotowy system, który pomoże ci rozwijać pracowników do pełnej samodzielności i wdrożony spowoduje, że wezmą odpowiedzialność za powierzone obowiązki, tutaj znajdziesz opis szkolenia „Jak wyznaczać zadania pracownikom” 

Tymczasem życzę Ci udanego weekendu i do zobaczenia za tydzień 😊 

Pozdrawiam. Piotr Pytel.