Za chwilę dowiesz się, że ta publikacja nie ma nic wspólnego z piwem. Jeśli poczujesz rozczarowanie lub wręcz oburzenie…nie to było moją intencją 🙂 Ten tytuł, podobnie jak każda reklama, ma z założenia zachęcić Cię do kliknięcia i poświęcenia kilku minut na czytanie. Zapewne podobnie zadziałało na Ciebie słowo LOKALNIE, o którym mówimy od wielu lat. Powtarzamy je na prelekcjach, podczas warsztatów i szkoleń. Niesiemy przed sobą lokalność jako najwyższą wartość rynkową i nasz największy wyróżnik. Postanowiliśmy sprawdzić czy faktycznie mamy rację.
Podczas jesiennej konferencji w Zakopanem postawiłem tezę – jako branża, bardzo niewiele wiemy o lokalności, a już na pewno nie potrafimy jej wykorzystać w naszych strategiach. Zrządzeniem losu kilka tygodni temu zaproponowano mi moderowanie panelu dyskusyjnego, poświęconego sile lokalności w reklamie. Spotkanie organizowane przez IBRA – Instytut Brandingowy, pod wieloznacznym tytułem PUNKTY ODNIESIENIA odbyło się 5 lutego w fenomenalnych wnętrzach Browaru Obywatelskiego w Tychach. Jednak to nie klimat miejsca, hasło przewodnie spotkania czy sama lokalność miały tutaj największe znaczenie.
Z naszej perspektywy największą wartością było zderzenie naszych poglądów z przekonaniami i doświadczeniem ludzi, którzy znają się na LOKALNOŚCI jak mało kto. Widownia w 90% stanowiła kolorowy zestaw profesjonalistów wielu specjalizacji z szeroko pojętego marketingu, a w panelu dyskusyjnym wzięli udział:
Marta Gawin – projektantka grafiki użytkowej. Laureatka wielu prestiżowych nagród, z których najważniejsze to: European Design Award, German Design Award, Śląska Rzecz, nagrody Klubu Twórców Reklamy.
Jakub August – Zajmuje się strategią i rozwojem organizacji. Jego konik to wartości w organizacjach, innowacyjność oraz metody jej wypracowywania, a także nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Twórca i działacz wielu organizacji NGO.
Krzysztof Bierwiaczonek – doktor habilitowany, socjolog, profesor Uniwersytetu Śląskiego, pracujący w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Śląskiego. Specjalista w obszarach socjologii miasta. Autor lub współautor czterech książek i kilkudziesięciu artykułów naukowych.
Urszula Szwed – Od 10 lat prowadzi zespoły kreatywne, a od 7 lat współtworzy Studio Ilustratorsko-Projektowe Dinksy, które jest wyjątkowym, samo-zarządzającym się, turkusowym przedsiębiorstwem. Działa na peryferiach, z dala od dużych ośrodków gospodarczych, w sercu przyrodniczego raju, na granicy polsko-czeskiej w Cieszynie.
Kolejnym gościem, którego z pewnością nie trzeba Wam przedstawiać był Grzegorz Szeliga, Prezes Zarządu iNET GROUP Sp. z o.o. Zaprezentowana przez Grzegorza specyfika naszej branży stała mocno w opozycji do obowiązujących w innych sektorach rynku, a kilkugodzinna dyskusja jasno pokazała nam, że ISP to nie Kiełbasa Żywiecka, Browary Tyskie, Poznański Koziołek czy Oscypek. Doświadczenie i wiedza zaproszonych gości dała nam w podsumowaniu pewność, że obrane przez nas kierunki są słuszne, a oddolne działania marketingowe są najskuteczniejszą bronią w reklamowym arsenale każdego Operatora. Czy to była odpowiedź na pytanie postawione na początku spotkania: Czy lokalność jest globalną wartością? Według nas tak, i tak się z nią należy obchodzić, tzn. zgodnie z geograficzną skalą w jakiej jest uświadomiona, rozumiana, doceniana i może być przełożona bezpośrednio na wartość marki czy sprzedaż.
Dziękujemy za możliwość aktywnego uczestniczenia w tym wartościowym wydarzeniu. Dziękujemy organizatorom z IBRA, gospodarzom Browaru Obywatelskiego i pozostałym gościom, dzięki którym to spotkanie miało wyjątkowy charakter i solidną wartość edukacyjną. Do zobaczenia w innych miastach Polski, na kolejnych spotkaniach IBRA.
Czytaj także:
MARKETING SRETING