Gdzie kupujesz chleb? W „Kłosie” czy „U Marioli”?
Gdzie zamawiasz pizzę? W „TelePizzy” czy w „Don Giovanni”?
Gdzie kupujesz meble? W „IKEA” czy w „Zakładzie Stolarskim Sobierscy”?
Gdzie kupiłeś internet?…
Podkreślana na każdym kroku, lokalność (pamiętajcie, że mamy ROK LOKALNOŚCI) Twojego biznesu, jest jedną z Twoich
najmocniejszych stron. Czym się przejawia i z czego wynika? Dlaczego jest tak
wartościowa i powinna być eksponowana?
Jak jej nie wypaczyć i zwiększyć jej wartość?
CO BUDUJE LOKALNĄ WARTOŚĆ MARKI?
Zacznijmy od tego jak powstała Twoja marka. Stawiam, że trochę ponad 10 lat temu otworzyłeś biznes Operatorski. Znalazłeś biuro, może zaczynałeś w mieszkaniu czy w garażu swojego domu. Wymyśliłeś nazwę, która miała w sobie -net, -it, lub -lan. Narysowałeś logo, wydrukowałeś ulotki i stworzyłeś ofertę dla Klientów w swojej miejscowości. To właśnie był moment, w którym zacząłeś budować swoją lokalność. Nie dzisiaj czy jutro, ale właśnie wtedy dałeś swojemu miastu, wsi, miasteczku, dostęp do internetu. Właśnie wtedy otworzyłeś im największe okno na świat a Twoje logo, nazwa Twojej firmy i nazwisko zaczęto powtarzać w domach, biurach i pubach.
Twoje kolejne działania decydowały o tym jak byłeś postrzegany. Tempo rozwoju Twojego biznesu i jakość świadczonych usług budowały opinie o Tobie, które wędrowały dalej i dalej, w miarę jak zwiększała się Twoja infrastruktura. Ktoś Ci zazdrościł, ktoś inny obrzucał błotem. Jednak duża część mieszkańców została Twoimi Klientami i przez kolejne lata została z Tobą. Nie dbałeś o reklamę, bo nie miałeś konkurencji. Nie widziałeś siły w swojej lokalności, bo Orange i Vectra nie siedziały na Twoich plecach. Sieć rosła, Klientów przybywało, lecz nad głową zaczęły zbierać się czarne chmury. O czym zapomniałeś? Uczestnictwo w LOKALNYCH imprezach i festiwalach. Wspieranie LOKALNEGO sportu i szkół. Zacieśnianie współpracy z LOKALNĄ administracją. Nawiązanie do LOKALNYCH symboli, tradycji, kolorów, zwyczajów. Budowanie silnej pozycji sprzedaży dla LOKALNEGO biznesu. Myśląc, że dwa banery w centrum wystarczą, zapomniałeś, że LOKALNOŚĆ polega na relacjach w promieniu 15 kilometrów od Twojego biura.
DLACZEGO WARTO INWESTOWAĆ W SWOJĄ MARKĘ?
Ponieważ robisz to nieprzerwanie od wielu lat i jeśli jesteś z czegoś znany w regionie, to właśnie ze swojego logotypu, nazwy firmy i z nazwiska. Po drugie, wszystkie sektory rynku jasno pokazują, że wraca społeczne zaufanie do lokalnych firm. Powracają rzemieślnicy i specjaliści przez duże S, za usługi których Klienci są gotowi zapłacić dobre pieniądze. Po trzecie, lokalna strategia marketingowa daje owoce w postaci nowych Klientów praktycznie z miesiąca na miesiąc, podczas gdy ogólnokrajowe działania wymagają lat penetrowania rynku. Promowanie zaufania Klientów do lokalnych Operatorów w skali ogólnopolskiej jest konieczne i właściwe. Zwróćcie jednocześnie szczególną uwagę na swoją LOKALNĄ wartość, którą już posiadacie. Wartość, którą trzeba we właściwy sposób wyeksponować. Zmiany są konieczne, ale rewolucje mogą Wam zaszkodzić. Łatwo jest zakopać swój biznes pod nowym szyldem, którego nikt w Waszym mieście nie zna. To najlepszy czas na inwestowanie we własną markę i jej rozpoznawalność na lokalnym rynku. Najlepszy i wciąż z najwyższą stopą zwrotu.
JAK BUDOWAĆ LOKALNĄ WARTOŚĆ MARKI?
1. Personalizuj wszystko co robisz. Ulotki, zdjęcia, posty, naklejki na puszki, koszulki, banery, samochody, reklamy. Wszystko co do tej pory czyniło Cię rozpoznawalnym rób jak do tej pory…tylko lepiej i częściej.
2. Nawiąż współpracę reklamową z lokalnym biznesem. Zacznij od firm, którym dostarczasz usługi. Na pewno szybko się dogadacie.
3. Korzystaj z doświadczeń największych graczy na rynku i adaptuj ich pomysły na swój LOKALNY rynek.
4. Dbaj o najwyższą jakość komunikatów. Profesjonalne zdjęcie kosztuje dzisiaj 16 zł :), projekt wystrzałowej ulotki 100zł a profesjonalny spot radiowy 250zł. A ile kosztuje Twój czas?
CHCESZ POROZMAWIAĆ O MARKETINGU, KTÓRY DAJE WYMIERNE KORZYŚCI?