Niektórzy uważają mobilność za chorobę naszej cywilizacji. Inni za zło koniecznie. Jednak dla większości z nas telefon komórkowy stał się podstawowym i najważniejszym narzędziem w życiu. Maile, kontakty, mapy, pogoda, błyskawiczny kontakt z całym światem i nieograniczone możliwości. Nawet ten wywiad większość z Was przeczyta dzisiaj na ekranie telefonu, nie komputera. O tym jak nadrobić stracony czas i wygrywać na lokalnym rynku za pomocą MVNO rozmawiam dzisiaj z Kamilem Lachetą – odpowiedzialnym za współpracę z rynkiem ISP z ramienia Metroportu.
INEWS: Dzień dobry Kamilu. Dziękuję za spotkanie.
Kamil Lacheta: Dzień dobry.
iN: Rozmowa o telefonii komórkowej może dzisiaj wydawać się spóźniona. Jednak ten segment rynku, nieprzerwanie od 27 lat w Polsce, wciąż przeżywa rozkwit.
KL: Całkowicie się zgadzam. W naszym środowisku MŚP również obserwujemy zauważalną zmianę podejścia do usługi telefonii komórkowej. Pamiętam, kiedy w 2016 roku przeszliśmy na nowego dostawcę i przemodelowaliśmy ofertę. Wówczas z pełną werwą chwyciłem za telefon i zacząłem rozmawiać z Operatorami o nawiązaniu współpracy. Na początku nie było łatwo, wielu z nich nie czuło wtedy potrzeby wprowadzania MVNO. Jednak w przeciągu ostatnich trzech lat sporo się zmieniło i to głównie za sprawą dużych Operatorów, którzy weszli w nowe produkty i wprowadzili komplementarną sprzedaż. Jednocześnie wzrosła świadomość klienta końcowego. Obecnie co raz częściej zauważamy, że to sam klient zaczyna „pukać” do Operatorów w sprawie telefonii komórkowej.
iN: Można zatem śmiało stwierdzić, że telefony komórkowe są obecnie nieodłącznym elementem codzienności. Dla wielu stały się wręcz sposobem na życie. Jak to wpływa na rozwój branży i sprzedaż usług?
KL: Przypominam sobie jak kilkanaście lat temu na jednym ze spotkań w poprzedniej firmie, ówczesny Prezes stwierdził, że kiedyś telefon będzie „pilotem życia”. Rzeczywiście tak się stało, dzisiaj telefon nie tylko jest urządzeniem do wykonywania połączeń, ale za jego pomocą załatwiamy większość czynności zarówno w biznesie jak i życiu prywatnym.
iN: Co to oznacza dla małych i średnich Operatorów?
KL: Wprowadzenie telefonii komórkowej oczywiście otwiera możliwość pozyskiwania nowych klientów, ale przede wszystkim zabezpiecza obecnych przed przejściem do dużego Operatora.
iN: Wielu z nich decyduje się na współpracę w tym zakresie i poszerzenie wachlarza swoich usług. Czy MVNO to silna przewaga konkurencyjna na współczesnym rynku?
KL: Nasi Partnerzy świetnie radzą sobie na rynku B2B, w którym cieszą się dużym zaufaniem i na tym polu notujemy duże sukcesy. Myślę, że głównie dzięki możliwości bezpośredniego kontaktu i szybkiego realizowania potrzeb przedsiębiorców.
iN: Rywalizacja w ramach lokalnych rynków to jedno. Jakimi narzędziami, w ramach telefonii komórkowej, Operatorzy mogą konkurować z gigantami?
KL: Wypracowaliśmy model współpracy, w którym nasz Partner, startując z usługą, otrzymuje takie warunki, dzięki którym może z powodzeniem konkurować z dużymi Operatorami. Cały czas pracujemy nad rozwojem naszej usługi. Obecnie jesteśmy na końcowym etapie uruchomienia aplikacji dla Abonenta, z pozycji której będzie mógł dokonywać podstawowych operacji i zamawiać dodatkowe pakiety.
iN: Rozumiem, że dzięki takim zabiegom Operator może dostarczać Klientom usługę na najwyższym poziomie i jednocześnie właściwie promować swoją markę lokalnie?
KL: Dokładnie,. Dodatkowo od września dostarczamy karty SIM z możliwością zmiany SPN i ustawienia nazwy Operatora w miejscu wyświetlania sieci na telefonie. Jest to doskonała możliwość promowania swojej marki na lokalnym rynku.
iN: Teraz widzę, że sam muszę zmienić swojego Operatora komórkowego na któregoś z „lokalsów”. Na jakie wsparcie, w ramach współpracy z Metroportem, może liczyć każdy ISP?
KL: Przede wszystkim nie poprzestajemy na podpisaniu Umowy i wdrożeniu usługi. Nasz Partner w ramach współpracy otrzymuje wsparcie formalno-prawne, wsparcie marketingowe i szkolenia produktowe. Ostatnio również uruchomiliśmy dodatkowe wsparcie sprzedaży Handlowców D2D.
iN: Co zatem powstrzymuje wielu z nich przed uruchomieniem telefonii komórkowej w swojej ofercie?
KL: Według mojej obserwacji najczęściej wynika to z braku zasobów ludzkich i czasu na wprowadzenie usługi. Dlatego też wykonujemy wcześniej wspomniane działania, aby usługa MVNO była jak najprostsza w zarządzaniu.
iN: Jako iNET GROUP zawsze stawiamy na rozwojowe działania i zachęcamy Operatorów do kroków, które pozytywnie i wymiernie wpłyną na ich rozwój i wynik finansowy. Jak zatem, w trzech punktach, wygląda wdrożenie MVNO u Operatora?
KL: Po podpisaniu Umowy Operator otrzymuje dostęp do naszej platformy MMS, dzięki której może zarządzać usługami. Umożliwia ona wgląd do bilingów, obsługę przenoszenia numerów (PLICBD), aktywację numeru i usług na koncie klienta. Mamy przygotowane wzory Umów dla Abonentów w raz z regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych. Możemy również zaoferować gotowe cenniki dla Abonentów z gotowymi szablonami. Współpracujemy z naszymi Partnerami z pełnym zaangażowaniem. Doradzamy podczas procesu wdrożenia usługi i wspieramy jego sprzedaż detaliczną dzięki naszym działaniom
iN: Podczas konferencji w Zakopanem wspomniałeś o otwartych piątkach w Metroport czy możesz przybliżyć temat?
KL: Jasne, zaczynając od 22.11.2019 do końca roku, w każdy piątek z wyłączeniem 27.12.2019 serdecznie zapraszamy w godzinach od 10 do 16 do naszego biura mieszczącego się przy ul. Łagiewnicka 54/56 w Łodzi. Podczas dni otwartych przybliżamy model współpracy z Metroport. Gwarantujemy też niewyczerpane zapasy dobrej kawy 😉 Zapraszamy również na webinary dotyczące usługi MVNO w terminach: 28.11.2019, 05.12.2019, 12.12.2019, 19.12.2019. Chęć wzięcia udziału proszę kierować na adres kamil.lacheta@metroport.pl.
Kamil Lacheta – Od 2009 roku związany z branżą telekomunikacyjną, rozpoczynał swoją karierę w T-mobile. Od po nad 3 lat związany z Metroport, gdzie odpowiada za rozwój, sprzedaż i wdrażanie produktów dla Operatorów telekomunikacyjnych. Po za telekomunikacją zajmuje się Psychologią i poszerzaniem wiedzy o człowieku. Od urodzenia sportowiec, dzisiaj już tylko amatorsko, ale wciąż aktywnie.
Czytaj także:
TARAN NA ZATORY PŁATNICZE
ILE ŚWIATŁA W POLSCE